Verslagen Visseizoen

26 september 2021,

Eerste visdag

Eindelijk!!

Na al 2 seizoenen gedoe door corona en storm, nu eindelijk begonnen aan een nieuw seizoen. Met 3 nieuwe leden komen we dit jaar uit op 14 wedstrijd deelnemers, dat zijn er minder dan we gewend zijn maar met hulp van wat opstappers kunnen we gelukkig toch blijven bestaan.

Zondag morgen eerst Roman en Eric opgehaald in Breda. In Vlissingen stond de rest van de club al te wachten op de kade. Om half 8 legde Theo de boot aan de kade zodat we allemaal aan boord konden.

Na enige uitleg voor de nieuwe leden en de opstappers op weg naar de w10 voor de boulevard van Vlissingen. Hier kwamen wat kleine wijtinkjes en een paar grotere botten uit het water. Doordat er toch wel een flinke stroming stond had Theo het over een verkasje richting Breskens, dus hengels eruit in gaan.

Hier aangekomen pakte ons nieuw lid Jimmy v. Loon een mooie tong van 32cm. Er werden zo links en recht nog wat tongen en botten gevangen ...nog niet echt veel maar er kwam in ieder geval vis boven. Ik pakte een tong van 33cm... Ik blij, maar Jimmy was toch echt van plan vandaag te winnen en dus kwam er bij hem een vis uit de diepte die we niet zo vaak zien.

Een heuse FINT van 39cm zou vandaag de grootste vis zijn...gefeliciteerd Jimmy! Roman maakte het nog even spannend door met een flink doorbuigende hengel een vis naar boven te draaien. Dit bleek uiteindelijk een tong van 33cm te zijn die flink weerstand bood.

Nu de eerste voorzichtige najaarsstorm over de Noordzee is gekomen zitten de garnalen massaal onder de kant en dus de schar en wijting ook. Dit beloofd veel goeds voor de komende maanden (als de vorst en sneeuw wegblijven).

Ik hoop jullie allemaal weer te zien op zondag 17 oktober....oja blijf gezond.

Groetjes  CHRIST.

17 oktober 2021,

Tweede visdag

Om 6 uur de weg naar Vlissingen ingeslagen met Roman en Eric en zoveel spullen dat de klep van de auto nog net dicht kon. Om 7.15 lag de THEO al aan de kade samen met nog 4 kleinere boten ,dus erg druk en gezellig op de kade. Toen wij bij de w10 voor Vlissingen voor anker gingen verdwenen de kleine bootjes langzaam uit zicht richting Nieuwvliet en nog verder.

Vanaf het begin komen er scharretjes aan boord in verschillende afmetingen ,van 12cm tot 28cm. Om half 10 roept Roman...dit is iets groters....en na een tijdje komt er een flinke Fint over de reling op het dek. Na meting geeft deze vis precies 45cm aan, dat gaat niet meevallen vandaag om daar nog overheen te komen .

Tot ongeveer 1 uur blijft er constant vis aan boord komen in de vorm van schar...bot....kleine wijting...en nog een paar scholen baarsjes. Tegen het keren van het getijden is de stroming zo heftig dat de vis haast geen kans krijgt het aas te pakken. Als dan uiteindelijk de stroming wat wegvalt komt er langzaam weer wat vis uit, maar niet meer zoals in de ochtend. Uiteindelijk heeft iedereen vandaag een mooi maaltje om mee naar huis te nemen..

Vandaag gevist met 11 leden en 1 opstapper en dat zal dit seizoen nog wel meer gaan gebeuren denk ik zo. Vandaag waren de aantallen verdeeld van 17 stuks tot 54 stuks met een totaal van ongeveer 300 vissen en dat is na de vorige keer toen we op 45 stuks bleven steken een heeeeel stuk beter.

Komende week geeft hij een zuidwester storm op, dus over 3 weken zal de grove wijting die al op de kleine bootjes werd gevangen, ook in onze vis zone te vangen zijn dus dat ziet er goed uit. Ik hoop dit jaar een volledige competitie af te kunnen werken en niet zoals de laatste 2 jaar door het virus waar we allemaal inmiddels onze buik van vol hebben.

Blijf gezond en tot zondag 7 november.

Groetjes  CHRIST.

7 november 2021,

Derde visdag

In de loop van deze week voorafgaande van de visdag had ik zo mijn bedenkingen. Westenwind 5 tot 7 is wel veel voor onze Theo. Maar hoe dichter bij de zondag des te verder draaide de toch wel harde wind richting het noordwesten, dus gunstig voor ons. Na een telefoontje van Theo op zaterdag middag besloten wat later uit te varen zodat we de hoogste golven van de ebstroom mooi zouden missen.

Zondag om kwart voor 8 stonden we met 11 leden van de club te wachten op de boot, die kwam om kwart over 8 pas aanvaren. Meteen de sluis in en dan linksaf richting spijkerplaat. De golven waren hier toch wel erg hoog dus Theo stuurde de boot richting Ritthem. In de luwte van het eiland was het daar goed te doen, alleen de vis die de laatste weken leek opgestapeld was zeker daar niet thuis.

Toen na half 10 de vloedstroom erin kwam vlakte het water wat af, wat voor ons dan weet een teken was om te vertrekken maar de Spijkerplaat. Daar ging het aardig los vanaf de eerste x dat we daar ingooide kwam er vis uit in de vorm van wijting en schar. Dit ging zo de rest van de dag door bij iedereen. Voor sommige was het al moeilijk om de 30 visjes te halen terwijl achterop de boot Willem v/d Linden er vrolijk het dubbele uit toverde vandaag. Gerrit kwam vandaag het beste weg met een wijting van 35 cm .

Op de terugweg naar de haven viel het ons op dat het water wel heel hoog tegen de dijk aan rolde. Theo kreeg al een berichtje dat de sluis buitenwerking was i.v.m.het extreem hoge water. Bij de ingang van de sluis heb je een kade muur die normaal ongeveer een meter boven het water uitsteekt, alleen deze zondag stond het water OP de kade en dat is toch wel apart om te zien. Springtij en noordwesten wind dat betekend dus extreem hoog water...denk maar eens aan de watersnood ramp van 1953, toen in februari ijskoud en storm. Eindresultaat van toen weten we allemaal.

Na dit weekend wordt het weer rustiger en gaat het springtij ook weer voorbij. Over 3 weken op 28 november hoop ik dat we kunnen vissen in rustiger water.

Gr. CHRIST.

28 november 2021,

Vierde visdag

Heel de week voorafgaand aan deze zondag waren de vooruitzichten voor het weer niet best....veel regen en wind. Voor de zekerheid vrijdagmiddag nog contact gezocht met Theo, maar die gaf aan dat op zondag de wind zou zijn afgenomen naar noord 4, dus goed te doen. Voor de regen blijven we niet thuis, een goed regen pak doet wonderen. Zondag iets te laat Roman en opstapper Mathijs opgehaald in Breda en vol gas naar Vlissingen. Onderweg veel regen en wat natte sneeuw gehad maar op de kade was het droog gelukkig.

Theo gaat gelijk naar de spijkerplaat zodat we ook van de golfrollers bijna geen last hebben. Bij iedereen komt vanaf het begin vis boven, ook bij onze opstappers. Het neefje van Sahied en Jahmiro vist voor de eerste keer op een boot maar weet ook zijn visjes te vangen. Mooi om te zien dat hij blij is met wijting tot 30cm, terwijl hij normaal op snoekbaars en karper vist die veel groter zijn. De buien met winters karakter trekken gelukkig veel over het land weg terwijl wij op het water het met losse buitjes regen moeten stellen waar je evengoed flink nat van wordt.

Doordat er zoveel vis zit blijft iedereen toch door vissen, en dat loont zich met trekken van 2 en 3 tegelijk....90% wijting en de rest scharretjes en een enkele bot. Rond een uur of half 11 krijgen we bezoek van “Herman” de schrik van de westerschelde. Een weldoorvoede zeehond die er regelmatig met onze vis vandoor gaat, een kop of lip met ingewanden achterlatend op je haak. Nadat deze schrokop al zeker 50 vissen had weggewerkt zegt Sahied.....als je een emmer water gooit gaat hij weg.... 😂🤣😁jaja een zeehond met watervrees,ik moet dat eerst nog zien. Bij de eerste emmer water die hij naar zich toe geworpen krijgt komt hij iets hoger uit het water schut zijn kop en verdwijnt naar de Nautilus die een stuk verderop ligt te vissen. Weer een les voor volgende keer als we weer “last” van hem hebben..

Oja ....het vissen ging prima bij iedereen tot rond 2 uur de stroming eruit ging en we hagelbuien kregen... Er kwam nog wel vis uit ,maar niet meer zoals daarvoor. Ondertussen was het benedendeks drukker dan aan dek met blije gezichten van vissers die met een volle emmer vis en nu warm en droog zaten te wachten op het 3 uur signaal van einde wedstrijd. Jahmiro en Gerrit moeten vandaag het grootste vus potje delen met allebij een wijting van 35cm. Gemiddeld hadden we vandaag een 60 vissen de man dus das ook niet verkeerd.

Als st. Nikolaas weer terug is naar Spanje en de winter niet losbarst kunnen we de 19de misschien nog een keer onze vriezers vullen voordat het water kouder wordt de garnaal naar dieper water trekt waar de wijting dan weer achteraan gaat. Ben benieuwd of er nog  nieuw vis materiaal door de goedheiligman is achter gelaten bij onze leden, maar dat zien we dan weer wel.

Tot de volgende keer en blijf gezond...CHRIST.

16 januari 2022,

Vijfde visdag

Vandaag eindelijk na de lockdown weer weg met de ms.Theo vanuit Vlissingen. Na wat afzeggingen deze week met 10 leden en 1 opstapper aan boord bij Theo. Vandaag vanaf de eerste ingooi tot de laatste kwam er over heel de boot vis uit. Achterop hoofdzakelijk wijting en voorop meer schar.

Oom agent kwam ook nog even langszij , maar omdat we ons netjes aan de 1,5 meter hielden werd er gezwaaid en voeren ze door naar de volgende boot(jes). Pim van Kuijk van pro-fish kreeg de heren wel aan boord, waarna alles gecontroleerd werd, zowel de boot als de papieren.....ach de rekening komt vanzelf.👮‍♂️👮‍♀️

Vandaag een vangstbeeld van 25 stuks voorop de boot tot een dikke 80 stuks achterop. Heel veel wijting, maar ooh ooh wat zaten er kleintjes tussen. Uiteindelijk toch nog 2 gelukkige met wijting en schar van 31 cm. Dus Gerrit en Ed gefeliciteerd vandaag. En ja onze benjamin van de club... Jahmiro, gaf vandaag zijn vader weer het nakijken met een vis van 30 cm terwijl zijn vader bij 27cm bleef steken vandaag.

Het was ondanks de flinke plensbui van een half uur toch een leuke visdag, als de sneeuw en vorst nu wegblijft en de corona pandemie gooit geen roet in het eten dan zien we elkaar over 14 dagen weer.

Gr.Christ

30 januari 2022,

Zesde visdag

De week voor de visdag geeft niet veel goeds kwa weer. Veel regen en wind. Door werk en ziektes hebben we 6 afmeldingen, dus maar 8 vissers. De ploeg die zaterdag zou gaan met Theo komen voor niets naar Vlissingen gereden. Door westen wind 6 a 7 en met golven van 1,5 meter gaat het niet door. Eddy van dongen, een oud lid belt mij op met de vraag of er zondag nog plaats is voor 7 opstappers. Wij als club zijn hier natuurlijk maar wat blij mee.

Zondagochtend op de kade is het droog en een noordwesten wind kracht 5 is in ieder geval een stuk beter dan de dag ervoor dus gevist gast er zeker worden. Met 4 leden in de punt van de boot en 4 leden achterop heeft het gezelschap van Eddy heel het midden van de boot voor zichzelf. Met een joekel van een stereo installatie word er zelfs vandaag nog een polonaise ingezet boven op dek.

Het vissen komt meteen goed los maar wel veel klein spul....wijting van 20 tot 25 cm is de hoofdmoot vandaag. De meeuwen zijn er blij mee omdat 80% van die te kleine vis gewoon de kans niet krijgt om weg te zwemmen als ze terug in het water gezet worden. Met het keren van het tij wordt het water vlak. De zon brandt als in het voorjaar en iedereen heeft het naar zijn zin. Als de ebstroom er vol inkomt komen ook de grotere vissen van 30cm en meer ook aan dek.

Vandaag heb ik het geluk met een wijting van 32cm en Jac Moelands doet me dit na, dus het potje voor de grootste vis delen we vandaag. Vandaag zijn er ook 3 gulletjes van rond de 25cm aan boord gekomen. Na ongeveer 5 jaar zonder geeft dit toch weer een beetje moed voor de jaren die gaan komen.

Als het weer en de covid pandemie het toelaat gaan we in februari weer vol goede moed ertegenaan. Als iedereen gezond blijft hoop ik jullie 20 feb. Weer te zien op de Theo. Met een gemiddelde van 50 a 60 stuks de man mogen we zeker niet mopperen vandaag.

Groetjes Christ.

13 maart 2022,

Zevende visdag

Na een afgelasting....carnaval en nog wat stormen was het dan eindelijk weer zo ver....vissen op de Theo. Om half 8 was iedereen weer aanwezig; 2 opstappers en 12 leden.

Zoals verwacht was de visvangst op de w 10 voor de boulevard een stuk minder dan wat we gewend waren de laatste maanden. Hier en daar kwam er toch een visje uit in de vorm van schar. In de loop van de dag liet ook de wijting zich zien, maar alles in veel mindere mate dan eerder.

Zo na de middag liet ons jongste lid van de club zien dat er wel degelijk vis zat zit. Jahmiro had in 1 trek een gulletje, een wijting en een schar én een brede glimlach op zijn gezicht. Ook zijn vader en ,,leermeester,, Sahied zat er tevreden bij, maar wordt de laatste tijd toch regelmatig door zoonlief ingehaald.

De tong en zeebaars lieten het vandaag nog afweten maar met het stijgen van de temperatuur zal dit op de volgende visdag toch zeker weer van de partij zijn. Doordat we de laatste visdatum 15 mei gewoon te veel afmeldingen hebben, is er besloten om die dag weg te laten vallen waardoor 24 april de laatste visdag van dit seizoen zal zijn.

Tot 3 april met, hoop ik, de eerste echte zomervissen er weer bij.

Gr.Christ.

3 april 2022,

Achtste visdag

Zondagmorgen, na wat storm en sneeuwval op vrijdag, vol goede moed met Roman en Erik op weg naar Vlissingen. Aan de kade aangekomen bijna geen wind en een zonnetje dus dat beloofde veel goeds. Om half 9 aan de gang bij de w10 voor de boulevard van Vlissingen.

Regelmatig komen er vissen aan boord vooral schar en nog een enkele wijting. Over heel de boot wordt vis gevangen van verschillende grootte. Jimmy gaat met een flinke schar vandaag goed meedoen en achterop pakt Pascal een wijting van 35 cm. Om half 1 pak ik zelf een flinke bot...ook 35cm, maar als ik even benedendeks koffie drink, pakt Willem een zeebaars van 36 cm waarmee hij vandaag spekkoper zal zijn.

We hebben vandaag 2 opstappers. Het neefje van Sahied en Jahmiro en Pascal Weeterings en ook zij pakken hun vissen mee, dat is mooi om te zien. Na het keren van het getijden trekt de wind aan en wordt het steeds bewolkter en de stroming steeds feller waardoor er aan de zijkanten van de boot haast niet meer contact met de bodem gemaakt kan worden. Lukt dit wel dan komt er ook vis uit.

Uiteindelijk zit toch iedereen tussen de 20 en 40 stuks vis en dat is voor deze tijd van het jaar helemaal niet verkeerd. Als nu de temperatuur gaat stijgen kunnen we op de LAATSTE visdag op 24 april nog een mooie afsluiting van dit seizoen gaan beleven.

Door vakanties van meerdere leden is er besloten om de laatste datum van 15 mei te laten vervallen dus zal alles beslist gaan worden op 24 april en aangezien er bij alle standenlijsten alles nog niet beslist is gaat dit nog spannend worden.

Groetjes Christ.

4 september 2022,

Negende visdag

Eindelijk na 5 maanden kunnen we vandaag het seizoen 2021/2022 af gaan sluiten op de ms Theo. Schipper Theo had er niet veel vertrouwen in, omdat het de dag ervoor ook al geen vetpot was. De 12 leden en 2 opstappers van vandaag hadden 1 gedachte; “ach het is goed weer en komt er vis is dat mooi meegenomen”.

We beginnen vandaag bij de w10 zei Theo, dat was nog het minst slecht gisteren. Nou er kwam wat vis uit; scholenbaarsjes, bot en zowaar een schar. Na een stilte van 1,5 uur verkast naar de Breskens kant in de hoop op een tong. Na ongeveer een uur en 100kg groen en apenhaar toch maar weer verkassen dan en ja dan komt er een tong uit. Voor het strand richting de vuurtoren nog geprobeerd met als resultaat nog een baarsje en tong aan boord.

Voor degene die dit nu lezen en denken...nou Christ dat valt niet tegen...DIT WAS VOOR HEEL DE BOOT!!

Kijk op onze website onder klassementen wie waar geëindigd is en dan gaan we ons nu opmaken voor het nieuwe seizoen 2022/2023 te beginnen op zondag 25 september.

Voor de lezers van onze site die GEEN lid zijn, we zijn op zoek naar 6 nieuwe leden. Mocht je interesse hebben neem dan contact op met mij aub. Dan kan het voor de aankomst van de massa’s schar en wijting al geregeld zijn.